Біографія, Мещеряков О.І.

meshcheryakov.

Мещеряков Олександр Іванович (1923 — 1974)

Александр Иванович переводит телефонный разговор Ольге Ивановне Скороходовой

Александр Иванович переводит телефонный разговор Ольге Ивановне Скороходовой

Александр Иванович Мещеряков и ученики Наталья Корнеева и Александр Суворов и учитель Алла Яковлевна Акшонина (вторая справа)

Александр Иванович Мещеряков и ученики Наталья Корнеева и Александр Суворов и учитель Алла Яковлевна Акшонина (вторая справа)

T_Mesheraykov

Мещеряков Александр Иванович (1923 — 1974) — советский психолог и дефектолог, доктор психологических наук, ученик А.Р.Лурии и И.А.Соколянского.

А.И.Мещеряков, Э.В.Ильенков и Ю.Лернер.

А.И.Мещеряков, Э.В.Ильенков и Ю.Лернер.

 

 

 

 

 

 

Лаборатория, руководимая А.Р. Лурией. Слева направо: Е.Д. Хомская, Н.Н. Зислина, Л.А. Новикова, Е.Н. Правдина, Н.П. Парамонова. Стоят: А.И. Мещеряков, В.И. Лубовский. 1955 г.

Лаборатория, руководимая А.Р. Лурией. Слева направо: Е.Д. Хомская, Н.Н. Зислина, Л.А. Новикова, Е.Н. Правдина, Н.П. Парамонова. Стоят: А.И. Мещеряков, В.И. Лубовский. 1955 г.

Научная сессия по дефектологии. Сотрудники НИИ дефектологии и иностранная делегация. В первом ряду: Л.В. Нейман, А.И. Дьячков; во втором ряду: Х.С. Замский, Ж.И. Шиф, М.И. Земцова, Р.Е. Левина; в третьем ряду: Н.А. Никашина, С.А. Зыков, А.И. Мещеряков. 1967 г.

Научная сессия по дефектологии. Сотрудники НИИ дефектологии и иностранная делегация. В первом ряду: Л.В. Нейман, А.И. Дьячков; во втором ряду: Х.С. Замский, Ж.И. Шиф, М.И. Земцова, Р.Е. Левина; в третьем ряду: Н.А. Никашина, С.А. Зыков, А.И. Мещеряков. 1967 г.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мещеряков Олександр Іванович (1923 — 1974) — радянський психолог і дефектолог, доктор психологічних наук, учень А. Р. Лурии та І. А. Соколянського. Мещеряков був творцем спеціального навчального закладу для сліпоглухих дітей у м Загорську (нині Сергіїв-Посад) та Лабораторії вивчення і виховання сліпоглухонімих Інституту дефектології АПН СРСР.

Олександр Іванович Мещеряков народився 16 грудня 1923 в селі Гуменко Скопінського району Рязанської області в багатодітній селянській родині. Він успішно закінчив початкову сільську школу, і батьки, бачачи його наполегливе прагнення продовжити освіту, спеціально переїхали жити в м Скопин, де Олександр зміг би отримати середню освіту. Відразу після закінчення школи влітку 1941 року був мобілізований до Червоної Армії і рядовим солдатом брав участь в почалися боях Великої Вітчизняної війни. У жовтні 1943 року був важко поранений і після тривалого лікування демобілізований у 1944 році.

У 1945 році він вступив на філософський факультет МГУ ім. М.В. Ломоносова, де почав вчитися з великим інтересом. На останньому курсі університету одночасно з навчанням працював старшим лаборантом в Лабораторії фізіології вищої нервової діяльності Інституту нейрохірургії ім. Н.Н.Бурденко АМН СРСР у професора А.Р. Лурии. Після закінчення університету А.И.Мещеряков надходить до нього в аспірантуру в Інституті психології АПН РРФСР.

У 1953 році А.І. Мещеряков захистив дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (з психології) на тему «Порушення взаємодії двох сигнальних систем у формуванні простих реакцій при локальних ураженнях головного мозку». З 1955 року він працював у НДІ дефектології вже на посаді старшого наукового співробітника, пізніше отримавши це наукове звання з фізіології вищої нервової діяльності. До цього часу він вже мав понад 20 наукових публікацій у цій галузі.

Саме А.Р. Лурія познайомив свого молодого співробітника з працюючим в цьому ж інституті Іваном Опанасовичем Соколянским, який не міг не звернути увагу на здібного молодого людини, що працює в області ВНД. А.І. Мещеряков дуже зацікавився проблемами вивчення та навчання сліпоглухих дітей, і з 1957 року став фактично найближчим науковим співробітником И.А.Соколянский.

Після смерті І.А. Соколянського в 1960 році, А.І. Мещеряков здійснює те, що не вдалося його вчителю при житті — організовує, нарешті, лабораторію вивчення і виховання сліпоглухонімих дітей в Інституті дефектології в 1961 році і оформляє при ній експериментальну групу з навчання сліпоглухих дітей.

Докторська дисертація «Сліпоглухонімі діти (психічний розвиток в процесі навчання)» з великим успіхом була захищена А.І. Мещеряковим в травні 1971 року.

У 1968 році у нього стався перший інфаркт. Після цього він часто й подовгу лежав у лікарні через серцевої недостатності. Після чергового лікування в клініці він дізнався про вихід його монографії «Сліпоглухонімі діти» і, отримавши авторські примірники у видавництві, відразу приніс їх своїм слепоглухим учням. Вони разом пораділи книзі і проводили дуже втомленого Олександра Івановича до дверей, в цю ж ніч він несподівано помер удома уві сні. Це сталося 30 жовтня 1974 на 51-му році життя.

У 1981 році йому разом з І.А. Соколянским посмертно була присуджена Державна премія СРСР за створення наукової системи навчання сліпоглухих дітей.

Основные научные труды и публикации

  1. Мещеряков А.И. Участие второй сигнальной системы в анализе и синтезе цепных раздражителей у нормальных и умственно отсталых детей. // Проблемы высшей нервной деятельности нормального и аномального ребенка. Под ред. А.Р. Лурия. Т. 1. М., Изд-во АПН РСФСР, 1956.
  2. Мещеряков А.И. Механизмы нарушения процессов отвлечения и обобщения у умственно отсталых детей. // Проблемы высшей нервной деятельности нормального и аномального ребенка. Под ред. А.Р. Лурия. Т. 2. М., Изд-во АПН РСФСР, 1956.
  3. Мещеряков А.И. Некоторые проблемы образа в связи с особенностями формирования психики слепоглухонемого ребенка // Вопросы психологии. — 1960. — № 4.
  4. Мещеряков А.И. Некоторые особенности обучения и воспитания слепоглухонемых детей. // Доклады АПН РСФСР, 1961. — № 1.
  5. Мещеряков А.И. Слепоглухонемота. // Большая советская энциклопедия. Т. 30, 1963.
  6. Мещеряков А.И. Формирование мышления слепоглухонемого ребенка в процессе его обучения. // Обучение и развитие. — М.: Просвещение, — 1966.
  7. Мещеряков А.И. Первоначальное обучение слепоглухонемого ребенка. — М.: Просвещение, 1964. (в соавторстве с Р.А. Мареевой)
  8. Мещеряков А.И. К вопросу об отборе детей в школу для слепоглухонемых // Специальная школа. — 1968. — № 3 (129).
  9. Мещеряков А.И. Как формируется человеческая психика при отсутствии зрения, слуха и речи // Вопросы философии. — 1968. — № 9.
  10. Мещеряков А.И. Из истории обучения слепоглухонемых детей // Специальная школа. — 1969. — № 1.
  11. Мещеряков А.И. О технических средствах для слепоглухих // Дефектология. — 1969. — № 1.
  12. Мещеряков А.И. О вероятностном характере сигнального восприятия у слепоглухонемых // Дефектология. — 1969. — № 2.
  13. Мещеряков А.И. Критика идеи «пробуждения психики» (По материалам первых опытов обучения слепоглухонемых) // Вопросы философии. — 1969. — № 9.
  14. Мещеряков А.И. Слепоглухонемые дети: развитие психики в процессе формирования поведения. — М.: Педагогика, 1974. — 326 с.

 

Музей Института коррекционной педагогики http://museum.ikprao.ru/peoples/mescherjakov-aleksandr-ivanovich/vospominanija/

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Можно использовать следующие HTML-теги и атрибуты: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>